פוטותרפיה

פוטותרפיה

צילום הינו מראה לנפש, תמונות מספרות סיפור ומעוררות פרשנות אישית, רגשות, זיכרונות ומחשבות העוזרים לפיתוח יכולת התבוננות עצמית. התיעוד הויזואלי מתחבר למאגר חוויות ותכנים אישיים המהווים אמצעי ישיר להכרות עם עולמו הפנימי של היוצר. באמצעות הצילום ניתן לתקשר בשפת דימויים וללא מילים. הצילום, מעבר להיותו תחום יצירתי, נגיש ומרתק, מהווה פתח לעבודה על הגברת המודעות האישית והבטחון העצמי. מדיום הצילום הינו כלי טיפולי בתחום התרפיה באומנות המאפשר למטופל להתחבר לרגשותיו. 

מטרת הקורס:
הקניית יכולת, הבנה ושליטה בצילום כמצע לעבודה עם אנשים דרך ניסוי וחויה. הכרות עם עולם הצילום ככלי ביטוי אישי על כל גווניו, לימוד מאפייני עולם הצילום ושיפור היכולת להפיק באמצעות הצילום חוויות לא מילוליות. פיתוח שפת צילום אישית מבחינת נושאים ותוכן והן בפן הטכני ותפעולי של המצלמה והעזרים הנלווים לה. הלימוד בקורס מתבצע דרך חווית צילום מעשי בשטח במסגרת שיעורי צילומי חוץ והתבוננות בעולמו הפנימי של היוצר. למידת קודים לפיענוח עבודות צילם ופיתוח הבעה אמנותית, ביצוע תרגילים מונחים לפי נושאים וביקורת עבודות בהנחיה אישית. 
לאחר הקורס נערכת התמחות במסגרות טיפוליות: נוער בסיכון, מחלקות ילדים בבתי חולים, עמותות יעודיות ועוד.

בין הנושאים המטופלים: צילום על פי נושא, דיוקן אישי, צילום חוויות ילדות-חלומות ומאוויים, צילום תעודי כלווי תהליך שיקום, צילום פרויקט אישי אמנותי כחוויה מתקשרת.

מנחי הקורס הינם מרצים לצילום ופוטותרפיה, בעלי ותק רב בהנחיית קבוצות בטיפול ושיקום באמצעות תרפיה בצילום. 
הליך הרישום: מילוי ושליחת טופס רישום

תעודת סיום: פוטותרפיה - צילום כביטוי רגשי

רישום לקורס

נא לבחור להלן:

מעבר לרישום

נושאי לימוד

שיטות טיפול בפוטותרפיה בקבוצה ובאופן יחידני, פענוח תמונות, צילומי ילדות ועבודה עם אלבומי תמונות, תפעול המצלמה האישית, זויות צילום לא שיגרתיות. צילום דיוקן והבעות פנים, יחסי יוצר-מצולם-צופה, המסר הצילומי, צילום על פי נושא, מילה ותמונה. משמעות צבעים בתרפיה. סמלים בצילום, צילום זכרון. הצילום המטופל, תרגילי צילום בפוטותרפיה בהנחיית קבוצות לאוכלוסיות מגוונות, הנחיית פרויקט אישי בצילום.

  • תפיסות ותיאוריות בטיפול באמצעות צילום
  • התפיסה הצילומית והמסר הצילומי
  • טכניקות טיפול בפוטותרפיה, מטפלים ושיטות עבודה
  • משמעות הצילום בעולם הפנימי של המטופל
  • הטיפול הפרטני, מקרי בוחן בטיפול
  • הנחיית קבוצות וסדנאות בעבודה עם ילדים, נוער בסיכון, נשים וילודה, קשישים
  • פענוח התמונה בתפיסה הצילומית
  • צבע ומשמעותו בתרפיה
  • סוגי הצילום השונים: חברתי, אישי, דמיוני
  • הצילום העצמי
  • צילומי ילדות ואלבומי תמונות
מסלול משולב עם לימודי צילום
לימודי צילום חוויתים ומעשירים המשפרים את יכולות הצילום. עיקר הדגש על פיתוח שפה צילומית אישית וראיה אמנותית. הלימוד כולל מפגשי כיתה, צילומי חוץ, עבודה מעשית באולפן צילום, ביקורות עבודות והתנסות בתחומים הצילום השונים: צילום דיוקן, צילום בתנאי בתנאי אולפן בשילוב תאורה מלאכותית, צילום אמנותי, טבע ועוד.
 
בין נושאי הלימוד:
מבנה המצלמה וסוגי מצלמות, הבנת עקרונות החשיפה בצילום הידני. הקומפוזיציה והראיה הצילומית, אופני מדידת אור, פיצוי חשיפה, מצבי הצילום האוטומטים. התאורה והשפעתה על אופי הצילום והאמירה הצילומית. הדגשת צבע, מרקם וניגודיות, חדות מבדילה מיקוד ידני ואוטומטי, התאורה הקלאסית, סגנונות וזרמים בתולדות הצילום.
צילום דיוקן עם עזרי תאורה, תיקון ועיבוד תמונה בפוטושופ, מבזקים ושיטות מקצועיות במדידת אור. צילום בתנאי אולפן צילום.
  • מבנה המצלמה, החשיפה הנכונה,
  • הצמצם ומהירות התריס. עומק שדה, הקפאה וטשטוש תנועה
  • הקומפוזיציה הצילומית
  • עדשות ופרספקטיבה, צבע ומרקם
  • הצילום המבוים והצילום הספונטני
  • איזון האור הלבן והחדות המבדילה
  • מסגור התמונה ופיתוח שפה צילומית אישית
  • שימוש במבזקים
  • סגנונות צילום ושיטות עבודת צלמים
  • עקרונות עיבוד תמונה בפוטושופ
  • הצילום האמנותי וביטוי אישי

פרטי הקורס

  • מיקום: מכללת רמת גן, רח' פנחס רוטנברג 87, חניה חינם בחניוני המכללה.
  • משך הקורס: 100 שעות לימוד אקדמיות במסלול משולב, מתאים להשלמת שעות לא פורמליות לתרפיה באמנות. *ניתן לפצל את לימודי הצילום ופוטותרפיה
  • תעודת גמר: פוטותרפיה צילום כביטוי אישי, מטעם מכללת ארטי לעיצוב ואמנות
  • כמות סטודנטים: עד 25 סטודנטים
  • תנאי קבלה:
  • מרצים: יונית שלום, לבנת רוקח, ענת וולפגנג, טליה חסיד פורמן

ביקורות

מאמר בנושא לימודי פוטותרפיה

כיצד החלה פוטותרפיה

בשלהי המאה ה-19, כ17 שנים לאחר המצאת הצילום ב1839, ד"ר יו וול דיאמונד, מנהל בית חולים פסיכיאטרי לנשים וצלם חובב באנגליה, החל לצלם את מטופליו במטרה לאבחן את מחלתם לפי תווי פניהם, מטרתו היתה לגלות את אופי האדם ומחלתו לפי לימוד תווי פניו. האמין שההפרעה הנפשית מתבטאת בפיזיונומיה של המטופל. כך שניתן לאבחן את ההפרעה באמצעות צילום.
טענתו, אשר לא אוששה לבסוף, היתה כי מחלת נפש יכולה להיות מאובחנת על ידי התבוננות בתווי פניו של המטופל, מתוך אמונה שמצבים נפשיים באים לידי ביטוי בפיזיונומיה, ושתצלומים הם ייצוגים אובייקטיביים של המציאות.
דיאמונד הראה לפציינטיות את הצילומים שלהן, והבחין שהדבר השפיע עליהן לטובה, "הצילום, בכוחו לתרום לדימוי עצמי מציאותי יותר של המטופלים". כך נוצר הבסיס לפוטותרפיה – טיפול באמצעות צילום.
מאמרו הראשון של דיאמונד בנושא זה הוצג בפני ארגון הרופאים באנגליה בשנת 1856 בצירוף 54 תצלומים. במסגרתו המליץ על שימוש בתצלומים ככלי עזר לטיפול הפסיכיאטרי הוא טען שהתצלומים עוזרים לחקור את חזותם של המטופלים ובכוחם להשפיע על דימויים העצמי; הצילום היה בעיניו כנספח לתיק הטיפולי.

לימודי פוטותרפיה – הקשר בין צילום לנפש

תמונות רבות מצליחות לגעת בנו, להעביר לנו מסר או לספר לנו סיפור. הן מעוררות בנו רגשות, אולי מזכירות לנו נשכחות, ובמקרים שונים אנחנו עשויים לבחון את עצמנו, את החוויות שלנו ואת מי שאנחנו – באמצעות התמונות שאנחנו מצלמים. זוהי דרך מופלאה לתקשר בלי מילים, מה שכנראה מוכיח עד כמה נכונה הקלישאה שתמונה שווה יותר מאלף מילים, וכנראה שהיא שווה הרבה יותר. לימודי פוטותרפיה מתחילים מהנקודה הזו בדיוק. מהחיבור בין הצילום לבין הנפש, ומהאופן שבו הצילום יכול לשמש לא רק כתחביב אלא ככלי משמעותי שמעניק לנו תרפיה של ממש. איך זה קורה בדיוק ואילו תכנים נכללים במסגרת לימודי פוטותרפיה?

לימודי פוטותרפיה וביטוי אישי

החיבור למצלמה ולצילום הוא כלי משמעותי מאוד, ולמעשה צילום הוא הדרך של כל אחד ואחת מאיתנו לבטא את רגש, חוויה או תפיסה כלשהיא. כשאנחנו מפתחים שפת צילום משלנו אנחנו מספרים את הסיפור לפי ראות עיננו, אנחנו מתמודדים עם הסיפור האישי שלנו וגם מסוגלים לטפל בכאב או במשבר, לחזק את הנפש ולהכיל סיטואציות באופן בלתי רגיל. לימודי פוטותרפיה מתייחסים לכל אלה, ולנושאים רבים אחרים. מסגרת הלימודים, הכוללת גם מפגשים בין כותלי הכיתה וגם בשטח, גם באולפן וגם בטבע, היא מסגרת לימודים שמעניקה לנו חופש לחקור את העולם הפנימי שלנו ולייצג אותו באמצעות הצילום. לימודי פוטותרפיה מאפשרים לנו לזהות את האופן שבו המצלמה היא כלי טיפולי לכל דבר, לא פחות מכל אמצעי טיפול מסורתי או אלטרנטיבי שאנחנו מכירים.

חוקרים את הלא נודע

למצלמה יש עוד יתרון אחד משמעותי: היא מספקת לנו הצצה לא רעה בכלל אל התת-מודע. כשאנחנו מתעדים פריטים שונים, בוחרים בתאורה מסוימת או מתמקדים בזווית לא מאוד שגרתית, אנחנו עשויים לגלות דברים שלא ידענו על עצמנו. זוהי דרך טובה עבור המטופלים לחקור את עצמם, להבין את המתרחש במעמקי נפשם ולזהות בכל תמונה משמעויות ייחודיות או נושאים שמעולם לא נפתרו. לימודי פוטותרפיה במכללת ארטי הם ללא ספק מקום מצוין להתחיל ממנו. זהו המקום להכיר בו את מבנה המצלמה ואת עקרונות הצילום, את התאורה ואת הצבעים, וגם סוגי צילום שונים. זהו מסלול ייחודי שמאפשר לנו לשלב בין לימודי צילום וטכניקה לבין היכולת להשתמש בידע החיוני הזה לביטוי אישי ולהתמודדות עם נושאים אלה ואחרים.

עניין של השקפה

נדמה שאין ספק עד כמה כל תמונה יכולה לספר עשרות סיפורים שונים, בתלות בנקודת המבט שלנו, במקום שבו אנחנו נמצאים ובחוויה האישית שלנו. זהו אחד האלמנטים המשמעותיים במסגרת של לימודי פוטותרפיה, ועם הכלים הנכונים, הצוות והמקצועי והליווי האישי, תוכלו לראות בצילום כאחד הכלים הטיפוליים המשמעותיים ביותר שעומדים לרשותנו.